1 Juni Würzburg. - Reisverslag uit Würzburg, Duitsland van maartenhendriks - WaarBenJij.nu 1 Juni Würzburg. - Reisverslag uit Würzburg, Duitsland van maartenhendriks - WaarBenJij.nu

1 Juni Würzburg.

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg

03 Juni 2008 | Duitsland, Würzburg

Op zondag hebben de dagjesmensen tijd zat en vrachtwagenchauffeurs hebben rijverbod, dus dat is een goede reisdag. De familie Deeg zwaait me uit. Ik volg een eindje de Romantische Strasse. De hoge wegkanten zijn begroeid met grassen, klaprozen, boterbloemen en onbekende paarse bloemen. Kleine akkers liggen scheef tegen de hellingen. Hier en daar een watermolen langs het riviertje met machtige schepraderen tegen de gevel om graan te dorsen of hout te zagen. Waterkracht is al een oude energiebron.
Dan stuur ik weg uit het dal van de Tauber. In het hoger gelegen, open, zachtglooiende landschap staan grote, moderne hoeves in het weidse land. De boeren hebben de daken van hun immense schuren bedekt met zonnepanelen, de herontdekte energiebron. Dat is ook wel nodig met de huidige energieprijzen. Diesel is al € 1,52 per liter. Vanaf vandaag staken de veeboeren voor een faire melkprijs van 40 cent per liter. Ze leveren hun melk niet meer aan de melkfabrieken. Ik ruik af en toe op afgelegen plekken de zure lucht van bedorven melk. Ik wens ze succes met hun actie.
Würzburg is me door Matthias en Tamara aangeraden om te bezoeken. Ze hebben er allebei twee jaar gestudeerd. Het is een beetje HUN stad. Ik ben gauw overtuigd. Aan de oever van de Main ligt niet ver buiten de stad camping Kalte Quelle. Het is een gekkenhuis aan de waterkant. Kinderen joelen, kleintjes jengelen, waterscooters toeteren, speedboten demonstreren hun snelheid, waterskiërs vertonen hun kunsten, een enkele duwboot passeert. Ik plant mijn stoel in het gras en kijk me dat een poosje aan. Als de muggen in de schemering actief worden, verhuis ik naar binnen en val daar in slaap met een boek in mijn handen.
De telefoon gaat over. Hee, Dory belt! Ik ben meteen klaarwakker. Het gaat niet best met oma, vertelt ze. Er zit een brulkikker in de vijver, die ik tot hier in Würzburg hoor en op school is het nu REN-JE-ROT. Voor de rest gaat alles goed!!! Ondanks de hoge telefoonrekeningen babbelen weer veel te lang. We hebben zoveel te vertellen. Elkaar horen is al fijn. Met de laatste kreten:”Tot gauw. Het duurt niet lang meer. Bye, bye. Dikke kus! Groetjes aan de kinderen!” sluiten we af. Dan is het stil. Een beetje te stil. Ik kan de slaap niet vatten.

  • 03 Juni 2008 - 17:08

    Ed Uit Venray:

    we volgen je nog steeds vanuit ons vakantie adres aan de costa brava
    het zijn hier gelukkig niet zo´n heftige buien maar zo af en toe komt er toch nog wt regenwater uit de hemel
    wij kunnen ook nog wel wat meer zon gebruiken.
    Zo te lezen ben je al aardig op de weg terug nar huis, wat zal het thuisfront zich ook verheugen
    Nog een paar fijne weken Wij zijn ook nog wel 3 weken onderweg voor we weer thuis zijn in Venray
    groetjes en fijne reis verder
    Ed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Een reis door Europa met tractor en pipowagen om mensen te ontmoeten, om te onthaasten en omdat het nu kan en straks misschien niet meer. Groetjes Maarten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 493923

Voorgaande reizen:

01 Juli 2007 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: