24 Mei Nog een edelsteen. - Reisverslag uit Opálka, Tsjechische Republiek van maartenhendriks - WaarBenJij.nu 24 Mei Nog een edelsteen. - Reisverslag uit Opálka, Tsjechische Republiek van maartenhendriks - WaarBenJij.nu

24 Mei Nog een edelsteen.

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg

26 Mei 2008 | Tsjechische Republiek, Opálka

Pas om tien uur gooi ik de machine aan. Tokkelend staat hij op te warmen, als een blik met Japanners wordt opengetrokken. Verschillende mannetjes maken foto’s van de tractor. “Het zal wel bij de boerderijen horen,” zie ik ze denken. Een Japanse gids loopt met haar hoofd gebogen naar het asfalt haar verhaaltje op te dreunen in haar microfoon zonder op of om te kijken. De groep Japanners met oortelefoontjes in dribbelt er achteraan en draait simultaan het hoofd naar rechts of naar links; tegelijk knippen alle camera’s naar het zelfde onderwerp. ‘n Geinig gezicht.
De plaats Vimperk (Winterberg) met zijn grote plein heeft ook een museum voor motoren. Het is zondag, dus elke motorrijder geniet van zijn hobby. Voor het museum staat een rij rockers, zoals je alleen bij de TT in Assen kunt zien. Daar sluit ik niet aan. Langzaam met heel laag toerental verleidt de BM alle mensen om op te kijken. Duimen gaan omhoog. Mijn gezicht grijnst grenzend aan een operatie voor mondvergroting.
In Opalka knettert de BM heel mensonvriendelijk volgas door het dorp. De weg gaat steil omhoog. Het lijkt wel een ladder naar de wolkenhemel, waarbij de uitlaat er een zwart wolkje bijmaakt. Als we allebei met een verhitte kop op de top aankomen, kiept de weg horizontaal. De tractor maakt weer vaart. In een ooghoek zie ik een klein kerkje bij een vervallen hoeve. Dat lijkt me wel wat voor vannacht. Als het span gedraaid is op een gunstige plek, tokkel ik langzaam terug. Aan omwonenden vraag ik om daar de nacht te mogen staan. Geen probleem. Dus verken ik in de kruipgang het terrein. Het is net een sprookje! Met een oud, leeg herenhuis, geweldig grote vervallen schuren en een halve meter hoog onkruid voel ik me meteen op mijn gemak. De gedachte dat ik van hogerhand beschermd word, versterkt mijn goede gevoel. Het is er muisstil tussen de hoge gebouwen, op het gekwinkeleer en getjilp na van de vogels. Een eekhoorn rept zich over de takken van een eik. Blijft even stilzitten om mij te monsteren en hupt dan snel verder: ik mag blijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Een reis door Europa met tractor en pipowagen om mensen te ontmoeten, om te onthaasten en omdat het nu kan en straks misschien niet meer. Groetjes Maarten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 493922

Voorgaande reizen:

01 Juli 2007 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: