30 Mei Tuin, fiets en stad. - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van maartenhendriks - WaarBenJij.nu 30 Mei Tuin, fiets en stad. - Reisverslag uit Rothenburg ob der Tauber, Duitsland van maartenhendriks - WaarBenJij.nu

30 Mei Tuin, fiets en stad.

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg

31 Mei 2008 | Duitsland, Rothenburg ob der Tauber

Op weg naar de Biergarten gisterenavond lopen we langs de tuin van het tweede gastenhuis van het hotel en Hilde verzucht wijzend naar het onkruid: “Daar heb ik nog geen tijd voor gehad.” Ik vertel op mijn beurt van mijn tuinmanervaringen in Zuid Spanje en bied aan om morgen haar tuin te doen. Haar hele gezicht klaart op. In twee uurtjes tijd is alles onkruidvrij en keurig geharkt. Nu niet meewarrig je hoofdschudden en denken: “Hij heeft natuurlijk ALLES eruit getrokken.” Hilde is heel tevreden met mijn werk.
Een heerlijke Sauerkraut mit Wurst is mijn deel. Christian heeft weer zijn beste beentje voorgezet. Ik laat geen kruimel over.
De Bayerische Wielerronde passeert Rothenburg en nog wel voor de deur van het hotel. Op het terras bekijken we het spektakel van dichtbij. Eerst rijdt de politie met twintig motoren hun eigen “race”. Dan volgt een karavaan van super de luxe, reclamevoerende auto’s. En tot slot de wielrenners. Alleen het ritselen van de kettingen en het klieven van de spaken hoor je. Het is voorbij voor je het beseft.
Mathias de jongste van de twee broertjes, maar ook de grootste met 2.08 meter, neemt mij mee voor een Tour door Rothenburg. Dat is leuk, want hij heeft bij de diverse gebouwen en plekken zijn persoonlijke ervaringen. Dat verlevendigt en geeft de stad een eigen gezicht. Een groot ijs hebben we, Mathias zeker, verdiend.
’s Avonds eten Hilde, Mathias en ik samen asperges met Hollandse saus en biefstuk met gekookte aardappeltjes. Daarbij drinken we een witte Riesling. Tot tien uur vertelt Hilde over haar afkomst. In begin 1800 gingen veel Duitsers uit de Moezelstreek naar Roemenië om daar onontgonnen land te ontginnen op verzoek van Maria Theresia. Die Duitsers zijn altijd Duits gebleven en na WO2 moesten ze vertrekken. Haar overovergrootvader is vertrokken en haar ouders zijn na de oorlog teruggekomen. Zij hebben na enkele omzwervingen in Rothenburg het hotel gekocht, dat zij nu runt met Werner. Elk jaar gaat de hele familie nog naar vrienden en bekenden in Roemenië.

  • 31 Mei 2008 - 08:50

    Marion.:

    Vakantieman wat ben je bruin geworden.
    Warme groetjes van Marion.

  • 31 Mei 2008 - 09:07

    Marjoleine:

    Mooie verhalen en foto's Maarten.Stuk voor stuk indrukwekkend en goed om te lezen.
    Het aftellen is zeker begonnen.
    Geniet van je laatse indrukken en je ziet er idd erg bruin en relaxt uit!
    Gr uit Harderwijk

  • 31 Mei 2008 - 10:38

    Fonnie:

    haha rothenburg op der Tauber.... dat weet ik nog wel haha
    groetjes Fon en tot gauw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Een reis door Europa met tractor en pipowagen om mensen te ontmoeten, om te onthaasten en omdat het nu kan en straks misschien niet meer. Groetjes Maarten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 493915

Voorgaande reizen:

01 Juli 2007 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: