26 Mei Museum en Sam. - Reisverslag uit Furth im Wald, Duitsland van maartenhendriks - WaarBenJij.nu 26 Mei Museum en Sam. - Reisverslag uit Furth im Wald, Duitsland van maartenhendriks - WaarBenJij.nu

26 Mei Museum en Sam.

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg

27 Mei 2008 | Duitsland, Furth im Wald

Eigenlijk heb ik nergens zin in. Ik hang er in spagaat een beetje tussenin. ’s Avonds denk ik aan niets anders dan thuis. Het heeft lang genoeg geduurd. Het is goed geweest. Dan wil ik Dory vasthouden, samen vertellen en uitrusten.
Overdag is dat anders. Er gebeurt dan van alles, waaraan ik ondertussen verslaafd geraakt ben. De positieve aandacht, de nieuwe prikkels, de wisselende landschappen, de lerende momenten, het tractorrijden en de schatten van mensen hebben mij in hun greep. Zo is het ook vandaag.
Lamlendig hijs ik me uit het bed. Slecht en weinig geslapen. De verse broodjes brengen daar, met een verkwikkende douche, verandering in. Och ja, ik moet nog de was doen, trekker doorsmeren en in de wagen poetsen. Het museum Flederwisch lijkt me wel leuk. Er dwarrelen weer plannen in mijn hoofd. Alle nachtelijke bedenkingen zijn verdwenen. Ik ben weer “voll auf Trab.”
De veldweg, het wegkruis, de houtstapels tegen een schuur en het beekje vormen mooie motieven. Het museum is top. Een enorme verzameling oud spul ligt onverwacht, staat onverschillig en hangt verrassend op de gekste plekken. Een paradijs voor de jonge onderzoeker. Er is in elke hoek, binnen en buiten, iets te ontdekken. De groep kinderen, waarbij ik me aansluit, is geboeid van begin tot het einde door zelf papierscheppen en drogen, tekst zetten en drukken, goud zoeken, helpen bij het starten van een gloeikopmotor voor het inwerking zetten van allerlei toestellen in een smidse, op een zolder spullen ontdekken, die tijdens de oorlog daar verstopt waren en tot slot losgelaten worden om alles op eigen houtje te herontdekken en uit te proberen. Het grootste kind (1,93 meter) doet hetzelfde en kan één keer zelfs zijn mond niet houden, als er iets aan de kinderen gevraagd wordt. Gefronste, verongelijkte gezichtjes draaien zich om naar mij. “Schaam je, grote lummel!” lees ik op de gezichten van de leraressen.
Dan wordt een terrasje gepikt. Niet zomaar; maar voor de muziek. Tegenover het terras hangt een carillon, dat geschonken is door de Sudeten Duitsers, die Tsjechië gedwongen verlaten moesten na de oorlog. Nu nog hebben veel Tsjechische stadjes dubbele namen, zoals Vimperk / Winterberg. Wist je dat Tsjechië vóór de oorlog linksverkeer had. Adolf vond dat niks en veranderde dat van de ene op de andere dag in rechtsverkeer. Dat is nu nog steeds zo. Heel oude Tsjechische auto’s hebben het stuur nog rechts. Als het carillon gespeeld heeft, knort de maag. De camping van Heidi en Georg is niet ver.
In de ondergaande zon proef ik, kijkend naar de “dans”van Sam, van een donker Weizen bier. Een mooie, boeiende dag glijdt naar z’n einde. Maarten is weer helemaal happy.

  • 27 Mei 2008 - 09:24

    Francien Bruijstens:

    En maarten je veerhalen zijn geweldig deze trip neemt niemand je meer af geniet er maar verder van vele lieve groetjes vanuit landgraaf

  • 27 Mei 2008 - 18:22

    Katelijn:

    hey die Maarten,

    zou het kunnen dat jullie net als dat wiel en die boom met elkaar verbonden zijn? Prachtige foto trouwens! Alleen konden jouw wielen nog wel een heel eind weg rijden en bleef de boom staan. Maar harten die van elkaar houen, die haal je niet uit elkaar! Mooi toch, dat verlangen? Daar kun je ook weer van genieten!

    knuf,

    Katelijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Een reis door Europa met tractor en pipowagen om mensen te ontmoeten, om te onthaasten en omdat het nu kan en straks misschien niet meer. Groetjes Maarten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 493917

Voorgaande reizen:

01 Juli 2007 - 01 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: